EVALUAREA INSPECTORATULUI PENTRU ANUL 2024

În anul 2024, Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă „Neron Lupaşcu” al judeţului Buzău, a acţionat în sistem integrat, în cooperare cu instituţiile cu atribuţiuni în domeniul gestionării situaţiilor de urgenţă, pentru asigurarea managementului acestora, pe tipuri de risc, în zona de competenţă, în scopul realizării măsurilor de apărare a vieţii, bunurilor şi mediului împotriva incendiilor şi dezastrelor, pentru punerea în aplicare, într-o concepţie unitară, a legislaţiei în domeniul gestionării situaţiilor de urgenţă, în scopul realizării măsurilor de apărare a vieţii, bunurilor şi mediului împotriva incendiilor şi dezastrelor.

Mai jos se află statisticile ce relevă actiunile pompierilor din cadrul Inspectoratului pentru Situații de Urgență ,,Neron Lupaşcu” al judeţului Buzău în anul precedent, departajate pe domenii de activitate:

 

INSPECȚIA DE PREVENIRE:

În perioada 01.01.2024 - 31.12.2024, specialiștii din cadrul Inspecției de Prevenire Buzău au analizat și soluționat un număr de 390 de solicitări, înregistrând o creștere de 26,62% comparativ cu perioada similară a anului anterior. Această evoluție semnificativă evidențiază intensificarea activităților specifice în domeniul securității la incendiu și

 

protecției civile, reflectând atât o creștere a cerințelor de conformitate din partea entităților beneficiare, cât și o adaptare continuă la complexitatea solicitărilor.

În cursul anului 2024, activitatea de avizare și autorizare desfășurată de Inspecția de Prevenire a implicat soluționarea unui număr de 213 solicitări pentru emiterea avizelor de securitate la incendiu și protecție civilă, 147 solicitări pentru emiterea autorizațiilor în același domeniu, 4 solicitări pentru emiterea acordurilor necesare organizării jocurilor de artificii, 1 solicitare pentru avizarea amplasării în parcelă și 25 solicitări pentru emiterea punctelor de vedere aferente documentațiilor urbanistice (PUG, PUZ, PUD). Totodată, în perioada analizată, nu au fost înregistrate solicitări pentru emiterea acordurilor necesare comercializării articolelor pirotehnice. Această activitate reflectă atât diversitatea tipologiilor de solicitări gestionate, cât și conformarea la exigențele cadrului normativ în materie de securitate la incendiu și protecție civilă.

În intervalul ianuarie-decembrie 2024, specialiștii din cadrul Inspecției de Prevenire a județului Buzău au efectuat un număr total de 1.012 activități de control în domeniul prevenirii situațiilor de urgență, fiecare inspector executând, în medie, 255 de controale.

Comparativ cu perioada corespunzătoare a anului anterior, se constată o creștere procentuală de aproximativ 19,97% a numărului de controale desfășurate, evidențiindu-se astfel intensificarea eforturilor instituționale în vederea asigurării conformității cu reglementările legale aplicabile în materie de securitate la incendiu și prevenirea situațiilor de urgență.

În cursul anului 2024, Compartimentul Avizare-Autorizare din cadrul Inspecției de Prevenire a județului Buzău și-a desfășurat activitatea cu o medie operațională de 2 inspectori, în timp ce Compartimentul de Control și Activități Preventive a dispus de o medie de 4 inspectori. Această alocare a resurselor umane evidențiază o organizare adecvată cerințelor minime specifice și volumului de activități atribuite fiecărui compartiment, contribuind la asigurarea eficienței și respectării prevederilor legale aplicabile.

La nivelul Compartimentului de Control şi Activități Preventive, cele mai multe controale de prevenire în raport cu media numărului de inspectori disponibili în perioada supusă analizei, au fost efectuate în perioadele martie – mai 2024 și octombrie – decembrie 2024.

 

 

INFORMAREA PREVENTIVĂ

 

Comparativ cu perioada similară a anului precedent, în perioada analizată s-a constatat o creștere semnificativă de 79,9% a numărului materialelor de informare preventivă distribuite, de la 56.309 materiale în anul anterior la 101.351 materiale de informare preventivă în anul curent. Această creștere subliniază intensificarea eforturilor de educare și conștientizare a populației și a operatorilor economici, în vederea consolidării măsurilor de prevenire și reducerii riscurilor asociate situațiilor de urgență.

 

INTERVENȚII:

 

În anul 2024, în zona de competenţă a Inspectoratului pentru Situaţii de „Neron  Lupaşcu” al judeţului Buzău s-au produs 10246 evenimente care au necesitat intervenţia serviciilor profesioniste, voluntare şi private pentru situaţii de urgenţă, numărul evenimentelor la care s-a intervenit cu forţe specializate crescând cu 4,32% faţă de anul anterior când s-au produs 9821 de evenimente.

 

Conform datelor statistice, în anul 2024 s-a înregistrat o medie de 27,9 intervenții pe zi, astfel:

- 2623 intervenţii (25,6%);

- 7623 cazuri de urgenţă asistate de S.M.U.R.D. (74,4%).

 

 După natura efectele produse de situaţiile de urgenţă, intervenţiile pot fi clasificate astfel:

- stingerea ince

ndiilor - 489 situaţii (18,64%);

- incendii de vegetaţie uscată – 479 situaţii (18,26%);

- asistenţă persoane - 131 situaţii (4,99%);

- intervenţii la inundaţii - 24 situaţii (0,91%);

- asanare teren de muniţie rămasă neexplodată - 60 situaţii (din care 3 pentru distrugerea muniției) (2,28%);

- asigurarea măsurilor din competență la evenimente publice - 99 situaţii (3,77%);

- activităţi de îndrumare şi recunoaşteri - 387 situaţii (14,75%);

- exerciţii cu forţe în teren - 63 situaţii (2,4%);

- misiuni de sprijin– 84 situații(3,2%);

- salvare animale -50 situaţii (1,9%);

- transport apă menajeră – 25 situații (0,95%);

- întoarceri de pe traseu şi  deplasări fără intervenţii – 217 situaţii (8,27%);

- acţiuni de asigurarea zonei de producere probabilă a unei situaţii de urgenţă - 329 situaţii (12,54%);

- alte intervenţii (verificare corturi instalate la diferite instituții, degajare copaci, transporturi de apă menajeră, etc) - 130 situații (4,95%);

- alerte false - 37 situaţii (1,41%);

 

          În urma analizării datelor s-a observat o diferență semninificativă la următoarele categorii de intervenții:

·     Stingerea incendiilor de vegetație uscată: în anul 2024 s-au înregistrat 479 de situații în creștere cu 62,37 % față de anul anterior când s-au înregistrat 295 situații;

 

·     Asistență persoane (rămase blocate, căutare-salvare, cu intenția de ase arunca în gol, degajări persoane, transport persoane supraponderare): în anul 2024 s-au înregistrat 131 de situații în creștere cu 52,3 % față de anul anterior când s-au înregistrat 86 situații;

 

·     Activități de îndrumare și recunoașteri în teren: în anul 2024 s-au înregistrat 387 de situații în creștere cu 156,3 % față de anul anterior când s-au înregistrat 151 situații;

 

Ca urmare a dotării subunităților cu autospeciale de intervenție de ultimă generație, se observă o scădere a timpului mediu de răspuns în ultimii 3 ani, astfel:

 

Din punct de vedere al mediului în care s-au produs situațiile de urgență în anul 2024 în comparație cu anul 2023 situația se prezintă astfel:

 

A)   INTERVENȚI

          -în anul 2024 din totalul numărului de intervenții 888 situații (33,85 %) s-au produs în mediul urban și 1735 de situații (66,15% )în mediul rural;

         - în anul 2023 din totalul numărului de intervenții 807 situații (40,2 %) s-au produs în mediul urban și 1200 de situații (59,8 %) în mediul rural;

 

B)   SMURD 

 -în anul 2024 din totalul numărului de intervenții 3277 situații (43 %) s-au produs în mediul urban și 4346 de situații (57%) în mediul rural;

-  în anul 2023 din totalul numărului de intervenții 3559 situații (45,5 %) s-au produs în mediul urban și 4255 de situații (54,5 %) în mediul rural;

 

Documente