Conferință de Presă ISU Buzău

Bilanțul intervențiilor din trimestrul III 2025, pregătirea pentru sezonul rece și noile dotări cu tehnică de intervenție ISU-SAJ

Miercuri, 6 noiembrie, începând cu ora 14:00, la sediul Inspectoratului pentru Situații de Urgență Buzău a avut loc o conferință de presă cu tema „Bilanțul misiunilor ISU Buzău din trimestrul III al anului 2025, pregătirea pentru sezonul rece și dotarea cu mijloace de intervenție ISU–SAJ.”

 

Conferința a fost susținută de domnul colonel Pascu Mihail-Loren, Inspector Șef al ISU Buzău, alături de doamna Burcea Cristina, asistent coordonator SMURD, și de un reprezentant al Serviciului de Ambulanță Județean Buzău.

 

Pe parcursul activității au fost dezbătute subiecte de interes privind bilanțul intervențiilor, măsurile de pregătire pentru sezonul rece, precum și informații referitoare la dotarea cu mijloace tehnice de intervenție, alături de alte teme de actualitate pentru comunitate.

 

Bilanțul misiunilor din trimestrul III, pregătirea sezonului rece și

dotarea cu mijloace de interveție ISU-SAJ

 

                              I.            Bilanțul misiunilor din trimestrul III al anului 2025:

În trimestrul III al anului 2025, în zona de competenţă a Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă „Neron Lupaşcu” al judeţului Buzău s-au înregistrat 2.500 de evenimente care au necesitat intervenţia serviciilor profesioniste, voluntare şi private pentru situaţii de urgenţă. Numărul total al intervențiilor cu forţe specializate a scăzut cu 15,84% faţă de aceeaşi perioadă a anului anterior, când au fost raportate 2.896 evenimente.

Conform datelor statistice, în perioada analizată s-a înregistrat o medie de 27,1 intervenţii pe zi, dintre care:

·         887 intervenţii (35,5%) pentru gestionarea situaţiilor de urgenţă propriu-zise;

·         1.613 cazuri de urgenţă asistate de echipajele S.M.U.R.D. (64,5%).

În perioada analizată s-au înregistrat 887 intervenții pentru gestionarea situațiilor de urgență propriu-zise, în creștere cu 23,5 % față de aceeași perioadă a anului 2024 când s-au înregistrat 718 intervenții.

 

După natura efectelor produse, intervenţiile au fost clasificate astfel:

 

Misiuni

Trim III 2025

Trim III 2024

Diferență

stingerea incendiilor

112

110

+1,8%

incendii de vegetaţie uscată

225

154

+46%

asistenţă persoane

40

52

-23%

inundaţii

12

6

+100%

asanare teren de muniţie rămasă neexplodată

12

6

+100%

asigurarea măsurilor din competență la evenimente publice

34

36

-5%

activităţi de îndrumare şi recunoaşteri

150

 

81

+85%

exerciţii cu forţe în teren

10

13

-23%

misiuni de sprijin

42

21

+100%

salvare animale

15

13

+15%

transport apă menajeră

14

15

-6%

acţiuni de asigurarea zonei de producere probabilă a unei situaţii de urgenţă

105

103

+2%

alte intervenţii (verificare corturi instalate la diferite instituții, degajare copaci, transporturi de apă menajeră, etc)

36

33

+9%

întoarceri de pe traseu şi  deplasări fără intervenţii

63

62

+1%

alerte false

17

12

+41%

Cauzele care au stat la baza producerii incendiilor din trimestrul III – anul 2025:

  • Autoaprindere – 4 cazuri
  • Efect termic – 18 cazuri
  • Flacără deschisă – 41 cazuri
  • Jar sau scântei – 20 cazuri
  • Scurtcircuit electric – 25 cazuri
  • Trăsnet – 3 cazuri
  • Alte cauze – 1 caz

Pe parcursul trimestrului III din 2025 nu s-au înregistrat persoane decedate în urma incendiilor, aspect ce confirmă eficienţa măsurilor preventive și promptitudinea intervenţiilor echipajelor operative.

 

Totodată, analiza comparativă a datelor relevă o creştere semnificativă a incendiilor de vegetaţie uscată, respectiv 225 de situaţii înregistrate în 2025, faţă de 154 în aceeaşi perioadă a anului precedent, ceea ce reprezintă o creştere de 46%. Suprafaţa totală afectată de acest tip de incendii a fost de 655 hectare, comparativ cu 238 hectare în trimestrul III al anului 2024.

Creşterea numărului acestor incendii a fost influenţată de perioadele prelungite de secetă şi de comportamentele neglijente ale unor cetăţeni care au igienizat terenurile prin arderea resturilor vegetale.

 

Intervenţii de amploare

Printre situaţiile de urgenţă cu impact semnificativ gestionate în trimestrul III al anului 2025 se numără:

a) 07 iulie 2025 – Incendiu de vegetație uscată în comuna Scutelnici
Pentru localizarea și lichidarea incendiului, care a afectat o suprafață extinsă, au fost mobilizate forţe şi mijloace din cadrul subunităţilor ISU Buzău, împreună cu efective ale IPJ Buzău şi ale Serviciului Voluntar pentru Situaţii de Urgenţă Scutelnici. În urma evenimentului au ars aproximativ 3 hectare de lizieră, 37 hectare de mirişte și 80 hectare de vegetaţie uscată.

b) 25 iulie 2025 – Incendiu la o autocisternă încărcată cu propan pe Autostrada A7, comuna Cochirleanca

Pentru localizarea și lichidarea incendiului, produs la o autocisternă încărcată cu 19.000 litri de propan, au fost mobilizate forțe și mijloace din cadrul Detașamentelor de Pompieri Buzău și Râmnicu Sărat. În urma evenimentului a ars în totalitate cabina autocisternei, însă datorită intervenției prompte a echipajelor, flăcările nu s-au extins la cisternă, evitându-se astfel producerea unei explozii și consecințe deosebit de grave.

 

c) 24 august 2025 – Incendiu de vegetație uscată în comuna Racoviţeni
La faţa locului au fost concentrate forţe şi mijloace din cadrul subunităţilor ISU Buzău, IPJ Buzău și SVSU Racoviţeni. În urma incendiului au ars aproximativ 100 hectare de vegetaţie uscată şi 30 hectare de viţă-de-vie dezafectată.

Aceste evenimente au demonstrat din nou importanţa cooperării între structurile profesioniste, serviciile voluntare şi autorităţile locale, precum şi necesitatea continuării campaniilor de informare şi responsabilizare a cetăţenilor cu privire la riscurile generate de utilizarea focului în spaţii deschise.

          În perioada analizată s-au înregistrat 1613 cazuri de urgenţă asistate de S.M.U.R.D., în scădere cu 25,9 % față de aceeași perioadă a anului 2024 când s-au înregistrat 2178 intervenții. I.S.U. Buzău a asigurat măsurile de prim ajutor calificat cu un număr de 6 ambulanță SMURD tip B2, dispuse în următoarele locații: mun. Buzău, mun. Râmnicu Sărat, comuna Beceni, comuna Pietroasele, comuna Padina, localitatea Mărunțișu.

  După tipul urgențelor asisteate de SMURD, intervenţiile pot fi clasificate astfel:

 

intervenție la

      Trim III 2025

    Trim III 2024

     Diferență

accidente feroviare

1

0

+100%

accidente rutiere

53

63

-16%

descarcerare

9

16

-43%

instruiri măsuri prim ajutor

5

3

+66%

afecțiuni cardiace

92

116

-21%

afecțiuni medicale generale

984

1360

-28%

arsuri

6

12

-50%

asigurare zonă

116

81

+43%

alte situații

34

67

-49%

asigurare evenimente publice

11

10

+10%

intoxicații

61

78

-22%

traumatisme

210

318

-34%

deplasare fără intervenție

14

33

-57%

întors din traseu

12

17

-29%

alertă falsă

5

5

0

 

În perioada analizată nu s-au produs evenimente deosebite cu victime multiple care să necesite punerea în aplicare a Planului Roșu de Intervenție.

 

                          II.            Pregătirea sezonului rece

Având în vedere apropierea sezonului rece, Inspectoratul pentru Situații de Urgență „Neron Lupașcu” al județului Buzău reamintește cetățenilor importanța respectării unor măsuri preventive simple, dar esențiale, menite să reducă riscul de incendii și accidente pe timpul iernii.

Recomandări generale pentru populație:

·         Persoanele care folosesc sobe, centrale termice pe combustibil solid sau alte surse de încălzire trebuie să verifice atent starea coșurilor de fum și a instalațiilor de evacuare a gazelor arse. Coșurile trebuie curățate periodic de către persoane autorizate și verificate pentru a nu prezenta fisuri, depuneri sau obstrucții care pot provoca incendii sau intoxicații cu monoxid de carbon.

·         Este interzisă uscarea hainelor pe sobă, supraîncălzirea acesteia ori depozitarea materialelor combustibile în apropierea surselor de foc (lemne, hârtie, textile, lichide inflamabile etc.).

·         În cazul utilizării sistemelor de încălzire cu gaze naturale, este obligatorie verificarea tehnică periodică a instalațiilor și testarea etanșeității conductelor de către firme autorizate. Nu folosiți aragazul pentru încălzirea locuinței, nu blocați grilele de aerisire și nu interveniți personal asupra instalației în caz de scurgeri – închideți alimentarea și apelați imediat numărul de urgență 112.

·         Pentru centralele termice pe gaz, asigurați o ventilație corespunzătoare a spațiilor, nu astupați gurile de aerisire și nu montați hota de bucătărie pe același circuit de evacuare cu centrala.

Măsuri de prevenire a incendiilor de natură electrică:

·         Verificați instalația electrică și apelați doar la electricieni autorizați pentru lucrări de reparații sau modificări.

·         Nu utilizați prelungitoare suprasolicitate sau echipamente electrice improvizate; acestea pot genera supraîncălziri și scurtcircuite.

·         Deconectați aparatele electrice de mare putere (radiatoare, aeroterme, plite electrice) atunci când părăsiți locuința sau mergeți la culcare.

·         Nu lăsați lumânări, candele sau alte surse deschise de foc nesupravegheate în apropierea materialelor combustibile. 

Protejarea persoanelor vulnerabile:

·         Autoritățile locale, vecinii și rudele sunt îndemnați să acorde sprijin persoanelor vârstnice, celor cu dizabilități și familiilor cu copii mici, pentru a preveni izolarea acestora în perioadele de viscol sau temperaturi extreme.

·         Gravidele aflate în ultimele luni de sarcină și persoanele cu afecțiuni cronice (care necesită tratament constant sau dializă) trebuie să anunțe medicul de familie și să mențină legătura cu autoritățile locale pentru sprijin în caz de urgență.

După trecerea fenomenelor periculoase:

·         Evitați atingerea cablurilor electrice căzute la sol și anunțați imediat situațiile de pericol la numărul unic de urgență 112.

·         Curățați trotuarele și căile de acces din fața locuințelor, îndepărtați zăpada și țurțurii de pe acoperișuri pentru a preveni accidentele.

·         Dacă observați acumulări de zăpadă pe acoperișurile blocurilor sau ale clădirilor publice, sesizați administratorul imobilului sau autoritățile locale.

Recomandări suplimentare:

·         Verificați existența și funcționalitatea detectoarelor de fum și de monoxid de carbon, în special în locuințele cu sobe, centrale sau șeminee.

·         Asigurați o rezervă de combustibil depozitată în condiții de siguranță, la distanță de sursele de căldură.

·         În cazul întreruperii alimentării cu energie electrică, folosiți surse alternative de iluminat sigure (lanterne, lumini cu baterii), evitând folosirea lumânărilor aprinse în apropierea perdelelor sau mobilierului.

·         Nu lăsați copiii nesupravegheați în apropierea sobelor sau aparatelor de încălzire și educați-i să nu se joace cu focul.

Prin respectarea acestor măsuri preventive, fiecare dintre noi contribuie la reducerea numărului de incendii la locuințe și la protejarea vieții, a familiei și a bunurilor materiale pe timpul sezonului rece.  

Pentru a afla mai multe informații utile despre cum să preveniți sau cum să reacționați în cazul producerii unei situații de urgență, accesați platforma națională de pregătire pentru situații de urgență https://fiipregatit.ro și descărcați aplicația de mobil DSU, disponibilă gratuit.

 

 

          Planul de măsuri pentru sezonul de iarnă 2025-2026

 

     În cadrul Comitetului Județean pentru Situații de Urgență Buzău a fost aprobat în sedința ordinară din luna octombrie, Planul de măsuri pentru sezonul de iarnă 2025-2026, document care stabilește responsabilitățile instituțiilor/autorităților județene și locale, precum și măsurile specifice ce trebuie aplicate pentru prevenirea și gestionarea situațiilor generate de fenomenele meteorologice periculoase specifice iernii.

 

Din măsurile stabilite în plan putem aminti:

     Până la jumătatea lunii noiembrie 2025, instituțiile/autoritățele responsabile trebuie să finalizeze semnarea contractelor de prestări servicii pentru deszăpezire, să verifice utilajele și să asigure stocurile necesare de materiale antiderapante. Totodată, se va menține o evidență strictă a tehnicii funcționale, a stocurilor de materiale și a locațiilor de depozitare. Analiza periodică a contractelor de deszăpezire va permite luarea măsurilor necesare pentru asigurarea continuității intervențiilor pe drumurile comunale, județene și naționale.

 

Asigurarea de către autorităţile administraţiei publice locale a stocurilor de materiale antiderapante şi funcţionării utilajelor aflate în dotare, necesare pentru combaterea poleiului și intervenţiei în caz de înzăpezire, precum și încheierea de contracte de prestări servicii pentru asigurarea/suplimentarea utilajelor pentru intervenție și a materialelor antiderapante.

 

Verificarea bazelor de deszăpezire (pentru autostradă,  drumurile naționale și județene) și a autorităților publice locale (pentru drumurile comunale) privind pregătirea pentru intervenție pe perioada sezonului de iarnă, de către comisii constituite prin ordin al prefectului.

 

Direcția de Sănătate Publică  actualizează permanent și pune la dispoziția ISU situația gravidelor aflate în ultimul trimestru de sarcină, precum și cu pacienții care necesită dializă pentru a se interveni preventiv atunci când sunt preconizate ninsori abundente care pot duce la blocarea căilor de acces în zonele unde aceștia își au domiciliul.

 

Președinții comitetelor locale pentru situații de urgență au obligația de a instrui personalul din subordine și de a asigura permanența la sediile primăriilor atunci când situația o impune, conform prevederilor legale. Tot aceștia răspund și de informarea populației cu privire la riscurile specifice iernii, precum și de atenționarea operatorilor economici sursă de risc pentru menținerea condițiilor de siguranță în exploatare.

 

Conlucrarea  între  Consiliul Judeţean Buzău, Secţia Drumuri Naţionale Buzău şi organele administraţiei publice locale, în vederea cunoaşterii permanente a practicabilităţii căilor de circulaţie (autostradă, drumuri naționale, județene și locale), pentru realizarea în condiţii bune a intervenţiei în caz de urgenţă. 

                                                                                                

Prin aceste măsuri, autoritățile județene își propun să asigure un răspuns coordonat și eficient la provocările sezonului rece, protejând viețile oamenilor și asigurând funcționarea normală a comunităților, indiferent de severitatea condițiilor meteorologice.

 

                       III.            Dotarea cu mijloace de intervenție ISU-SAJ

Începând cu data de 13 iunie 2025, în cadrul Programului „Dezvoltare durabilă 2021–2027”, județul Buzău a recepționat noi mijloace de intervenție menite să consolideze capacitatea de răspuns medical și de prim-ajutor calificat în situații de urgență. Ca urmare a acestui proiect, parcul auto destinat misiunilor medicale a fost completat cu următoarele autovehicule:

* 4 ambulanțe tip B2 (Serviciul de Ambulanță Județean),

* 1 ambulanță tip C2 (Serviciul de Ambulanță Județean),

* 1 ambulanță tip B2 (SMURD).

Aceste echipamente vin într-un moment în care volumul și complexitatea intervențiilor medicale de urgență sunt în creștere constantă. Populația județului va beneficia de servicii medicale și echipamente care vor permite creșterea capacității de răspuns în situații de urgență și vor îmbunătăți eficiența și calitatea intervențiilor de urgență și a celor de prim-ajutor calificat.

Primirea acestor ambulanțe moderne reprezintă un pas semnificativ în procesul de împrospătare a parcului auto și în adaptarea răspunsului public de urgență la provocările contemporane.

Elemente de noutate tehnologică şi operatională

Ambulanțele tip B2 recepționate sunt echipate cu dotări moderne, concepute pentru a oferi sprijin atât personalului medical, cât și dispeceratelor care coordonează intervențiile. Printre acestea enumerăm:

1. Bodycam (camera purtată la corp) cu transmitere de date către dispecerat — aceasta permite dispeceratelor să primească imagini și informații în timp real de la locul intervenției, facilitând evaluarea rapidă a situației, coordonarea logistică și luarea deciziilor medicale adecvate. Utilizarea acestor echipamente se realizează în conformitate cu cadrul legal privind protecția datelor și procedurile instituționale.

2. Detector de gaze – sisteme portabile de monitorizare a concentrațiilor de gaze (inclusiv gaze inflamabile și toxice) care permit evaluarea rapidă a riscului de explozie sau intoxicație înainte de intrarea echipei în spații periculoase. Astfel de detectoare profesionale oferă o marjă suplimentară de siguranță pentru personal și pentru pacienți.

3. Ozonificator – sistem integrat pentru igienizarea rapidă a compartimentului pacienților și a suprafețelor din ambulanță, menit să reducă riscul transmiterii infecțiilor și să asigure condiții sanitar-igienice superioare în spațiul de intervenție. Instrumentele de ozonare profesionale sunt folosite pe scară largă în mediile medicale pentru dezinfecție rapidă și eficientă.

4. CPR Corpuls (dispozitiv electromecanic de compresiuni toracice) — tehnologie care asigură efectuarea compresiilor toracice continue, coerente și fără oboseală în timpul resuscitării cardio-pulmonare, crescând șansa de supraviețuire în cazurile de stop cardio-respirator complex. Utilizarea acestui tip de dispozitiv elimină variabilitatea calității compresiilor manuale și permite personalului să se concentreze pe alte manevre de suport vital.

Motivele pentru care aceste dotări sunt esențiale

Dotarea ambulanțelor moderne cu astfel de tehnologii are efecte concrete și multiple asupra calității serviciului public de urgență:

* Creșterea vitezei și preciziei deciziilor luate de dispecerat, prin fluxuri de date și imagine în timp real;

* Reducerea riscului epidemiologic și asigurarea unui lanț igienic între misiuni, prin sisteme profesionale de ozonizare;

* Standardizarea manevrelor de resuscitare și îmbunătățirea rezultatelor clinice în cazurile critice, prin utilizarea dispozitivelor mecanice CPR;

* Optimizarea costurilor pe termen mediu și lung: echipamentele moderne cresc eficiența operațională și reduc uzura resurselor umane, permițând o mai bună distribuție a intervențiilor și un timp de răspuns mai bun pentru cetățeni.

 

Apel către cetățeni și parteneri

Facem un apel la colaborare din partea tuturor instituțiilor locale, a furnizorilor de servicii publice și a cetățenilor: informarea corectă, semnalarea promptă a situațiilor de urgență și sprijinul pentru menținerea și dezvoltarea dotărilor vor asigura un nivel de protecție mai ridicat pentru comunitatea noastră. Investițiile făcute prin Programul „Dezvoltare durabilă 2021–2027” sunt parte a strategiei de modernizare a serviciilor publice și a rețelei sanitare, urmărind un impact durabil asupra calității vieții și securității populației.


Documente