Conferință de presă - Debutul anului școlar 2024-2025
Astăzi, începând cu ora 10:30, la sediu Intituției Prefectului a Județului Buzău a avut loc o conferință de presă la care au participat șefii mai multor structuri importante ale județului.
Tema conferinței de astăzi a fost ”Măsurile aplicate de structurile teritoriale ale Ministerului Afacerilor Interne pentru ca noul an școlar să înceapă în siguranță și masurule pentru buna desfășurare a anului școlar precedent 2023-2024”
Conferința a fost susținută de Prefectul Județului Buzău - Dan Marian Țiclea, inspectorul șef al ISU Buzău - colonel Pascu Mihail-Loren, inspectorul șef al IPJ Buzău - comisar șef de poliție Doloiu Ștefan, inspectorul șef al IJJ Buzău - colonel Cueru Virgil-Ioan ȘI reprezentantul Centrului de Prevenire, Evaluare și Consiliere Antidrog Buzău - comisar sef de poliție Chelcan Gabriel.
Pentru susținerea subiectului din cadrul conferinței, Inspectoratul pentru Situații de Urgență „Neron Lupașcu” al Județului Buzău a pregătit un raport privind evaluarea activităților preventive desfășurate pe parcursul anului școlar 2023-2024 la unitățile școlare din județul Buzău:
„În vederea respectării măsurilor cuprinse în Planul teritorial comun de acţiune la nivelul judeţului Buzău pentru creşterea gradului de siguranţă a elevilor şi a personalului didactic şi prevenirea delincvenţei juvenile în incinta şi în zonele adiacente unităţilor de învăţământ preuniversitar, portivit competenţelor, în anul şcolar 2023-2024, Inspectoratul pentru situaţii de urgenţă „Neron Lupaşcu” al judeţului Buzău a desfăşurat următoarele activităţi, după cum urmează:
Pentru reducerea numărului de clădiri cu destinația de învățământ, care funcționează fără autorizație de securitate la incendiu, la nivelul Inspectoratului au fost luate următoarele măsuri:
Ø analiza, la nivelul unităţii, a măsurilor posibil a fi luate în acest sens;
Ø întâlnire de lucru între inspectorul şef al ISU Buzău şi inspectorul şcolar general al ISJ Buzău, cu participarea personalului de specialitate din cele două structuri;
Ø actualizarea şi sincronizarea bazelor de date folosite ca suport de lucru cu cele ale Inspectoratului Şcolar Judeţean, conform aplicaţiei informatice SIIR, în vederea eliminării eventualelor neconcordanţe la raportările ulterioare;
Ø planificarea şi executarea de controale tematice vizând obţinerea autorizaţiei de securitate la incendiu, cu sporirea exigenţei în aplicarea sancţiunilor contravenţionale. Pe timpul ativităţilor de control au fost executate exerciţii de evacuare, activităţi de informare preventivă şi instruiri în domeniul situaţiilor de urgenţă;
Ø adoptarea unei maniere de lucru deschise în relaţia cu solicitanții;
Ø analiza, în şedinţă de comandă, a măsurilor întreprinse şi a progresului înregistrat.
În sfera activităţii de avizare/autorizare, în perioada supusă analizei, au fost primite şi soluţionate un număr de 103 solicitări de emitere avize/autorizaţii de securitate la incendiu şi protecţie civilă, respectiv de acordare a asistenţei tehnice de specialitate în domeniul reglementat, după cum urmează:
· au fost emise un număr de 16 avize de securitate la incendiu, un număr de 17 solicitări fiind respinse;
· au fost emise un număr de 7 autorizaţii de securitate la incendiu, un număr de 16 solicitări fiind respinse;
· a fost emis un număr de 7 puncte de vedere cu privire la neîncadrarea în prevederile legale ce stabilesc obligativitatea obţinerii avizului sau autorizaţiei de securitate la incendiu/protecţie civilă, după caz;
· a fost executat un număr de 15 controale la obiective de investiţii, pe timpul execuţiei;
· a fost asigurată participarea, în calitate de membrii ai comisiilor de recepţie la terminarea lucrărilor la un număr de 4 activităţi;
· a fost acordată asistenţă tehnică de specialitate, pentru un număr de 21 solicitări.
La data întocmirii prezentei evaluări, la nivelul judeţului Buzău, există 85 clădiri (9 clădiri aparținând liceelor, 54 clădiri aparținând școlilor, 20 clădiri aparținând grădinițelor și 2 clădiri aparținând școlilor postliceale) aparţinând unui număr de 52 unităţi şcolare pentru care este obligatorie solicitarea şi obţinerea autorizaţiei de securitate la incendiu, dintr-un total de 620 clădiri. Totodată, pentru un număr de 24 clădiri (din lista celor neautorizate) au fost emise avize de securitate la incendiu în scopul emiterii autorizaţiilor de construire, investiţiile la acest moment aflându-se în diverse stadii de implementare şi pentru care preconizăm emiterea autorizaţiilor de securitate la incendiu ulterior finalizării lucrărilor de construire.
Calitatea clădirii cu destinaţia de învăţământ |
Calitatea unităţii de învăţământ |
|||||||
Autorizate |
Neautorizate |
Nu fac obiectul autorizării |
Total |
Autorizate |
Neautorizate |
Nu fac obiectul autorizării |
Total |
|
Neautorizate |
Neautorizate cu aviz |
|||||||
194 |
61 |
24 |
341 |
620 |
65 |
52 |
34 |
151 |
Notă: datele din evidenţa statistică prezentate anterior au avut în vedere corelarea cu datele statistice (macheta SIIR) furnizate de Inspectoratul Şcolar Judeţean Buzău cu privire la clădirile /spaţiile în care se desfăşoară activitate didactică în anul şcolar 2023-2024.
La data prezentei, la nivelul structurii se află în lucru 1 solicitare în scopul emiterii autorizaţiei de securitate la incendiu pentru construcţiile cu destinaţia de învăţământ.
În sfera activităţii de control în exploatare, în perioada supusă analizei, au fost executate controale tematice (la unităţile administrativ teritoriale care au în patrimoniu clădiri de învăţământ neautorizate din punct de vedere al securităţii la incendiu), controale de fond la unităţi administrativ teritoriale (la care prin planurile de control au fost prioritizate controale la unităţile şcolare arondate), controale tematice la obiective de învăţământ cuprinse în lista unităţilor comunicată de Inspectoratul Şcolar Judeţean Buzău care au organizat examene de evaluare naţională (Capacitate şi Bacalaureat), activităţi de informare preventivă (instruiri) şi exerciţii de evacuare în situaţii de urgenţă, astfel:
· au fost executate un număr de 92 controale, fiind constatate un număr de 134 deficienţe. Faţă de neregulile constatate au fost aplicate măsuri de sancţionare potrivit prevederilor legale aplicabile cu avertisment (124), respectiv amenda (10-cuantum 373000 lei). 10 deficienţe au fost înlăturate pe timpul controlului.
Au fost executate un număr de 48 activităţi de informare preventivă şi un număr de 20 exerciţii de evacuare/intervenţie la care au participat 225 persoane.
În altă ordine de idei, precizăm faptul că, coordonarea, controlul și acordarea asistenței tehnice de specialitate în domeniul apărării împotriva incendiilor se asigură la nivel central prin Inspectoratul General pentru Situații de Urgență, iar la nivel local prin inspectoratele pentru situații de urgență județene și București-Ilfov[1]. Apărarea împotriva incendiilor[2] constituie o activitate de interes public, național, cu caracter permanent, la care sunt obligate să participe, în condiţiile legii, autorităţile administraţiei publice centrale şi locale, precum şi toate persoanele fizice şi juridice aflate pe teritoriul României. Astfel, Ministerul Educației are obligații de îndrumare, control și analiză a respectării normelor și reglementărilor tehnice[3].
În domeniul construcțiilor, Inspectoratul General pentru situații de urgență intervine în baza competențelor conferite de Legea 307/2006 privind apărarea împotriva incendiilor prin emiterea de avize si autorizații de securitate la incendiu. Legislația care reglementează activitatea de avizare/autorizare privind securitatea la incendiu constituie o parte a cadrului general instituit de Legea nr.10/1995 privind calitatea în construcții, republicată, cu modificările și completările ulterioare și de Legea nr.50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcții, republicată, cu modificările și completările ulterioare.
Astfel, obligația solicitării și obținerii autorizației de securitate la incendiu revine beneficiarului investiției[4] (care poate fi, după caz, ministerul educației, consiliile județene, consiliile locale, proprietarii de imobile).
Autorizaţia de securitate la incendiu reprezintă actul administrativ emis, în baza legii, de inspectoratul pentru situaţii de urgenţă judeţean sau al municipiului Bucureşti, prin care se certifică, în urma verificărilor în teren şi a documentelor privind realizarea măsurilor de apărare împotriva incendiilor, îndeplinirea cerinţei fundamentale „securitate la incendiu” la construcţii, instalaţii tehnologice şi alte amenajări. De asemenea, autorizaţia de securitate la incendiu conferă persoanelor fizice sau juridice, deţinătoare ale construcţiilor, instalaţiilor şi ale altor amenajări, dreptul de a le pune în funcţiune şi de a le exploata din punctul de vedere al îndeplinirii cerinţei fundamentale securitate la incendiu[5]. Totodată, subliniem faptul că prin emiterea autorizației de securitate la incendiu nu se elimină probabilitatea izbucnirii unui incendiu, sens în care o exploatare necorespunzătoare a clădirii (improvizații sau supraîncărcări ale instalației electrice, întreținerea necorespunzătoare a instalațiilor de detectare, semnalizare, alarmare și stingere a
incendiilor, blocarea căilor de evacuare sau reducerea gabaritului acestora, lipsa sau mentenanța necorespunzătoare a stingătoarelor de incendiu, etc.) poate conduce la izbucnirea unor incendii și la imposibilitatea asigurării unei prime intervenții optime, aspecte care pot genera victime în rândul utilizatorilor. Prin autorizația de securitate la incendiu se certifică realizarea măsurilor de apărare împotriva incendiilor prevăzute de reglementările tehnice de natură a diminua riscul de incendiu prin limitarea propagării incendiilor atât la vecinătăţi, cât şi în interiorul construcțiilor/compartimentelor de incendiu.
Astfel, exploatarea clădirilor de învățământ în conformitate cu prevederile reglementărilor tehnice în vigoare și îndeplinirea tuturor obligațiilor prevăzute de lege atât de conducătorii unităților de învățământ, cât și de utilizatorii acestora, constituie factori importanți în prevenirea unui incendiu.
În concluzie, apărarea împotriva incendiilor impune implicarea tuturor factorilor cu responsabilități de la nivelul unităților de învățământ, respectiv dispunerea unor măsuri de organizare a activității de apărare împotriva incendiilor la nivelul unităților de învățământ, cu respectarea obligațiilor legale și a dispozițiilor specifice acestora.”
[1] Art. 3, alin. (1) din Legea nr. 307/2006 privind apărarea împotriva incendiilor, republicată, cu modificările și completările ulterioare;
[2] Art. 2 din Legea nr. 307/2006 privind apărarea împotriva incendiilor, republicată, cu modificările și completările ulterioare;
[3] Art. 18, lit. c) din Legea nr. 307/2006 privind apărarea împotriva incendiilor, republicată, cu modificările și completările ulterioare;
[4] Art. 19, lit. c) și art. 301, alin. (2) din Legea nr. 307/2006 privind apărarea împotriva incendiilor, republicată, cu modificările și completările ulterioare;
[5] Art. 1, lit. a) și b) din Legea nr. 307/2006 privind apărarea împotriva incendiilor, republicată, cu modificările și completările ulterioare;